Összes oldalmegjelenítés

2012. november 12., hétfő






A látott hal......a garda



Miért is "látott hal"???? Története van...
Késő ősszel,Szent Márton napja körül,hideg  van,és sokszor már köd is ereszkedik a tóra.
A Balaton gyönyörű ezüstszínű hala a garda,ilyenkor hatalmas oszlopszerű csoportokba verődik,és vándorlásba kezd.Szinte pezseg tőlük a víz.
Amerre haladnak, tömegük miatt láthatóvá válnak,szinte megfestik a vizet.Ezért egy magasabb helyről,szabad szemmel is láthatóvá válnak.
Régen,a figyelők a tihanyi dombtetőről subájuk lengetésével jeleztek a várakozó halászoknak,hogy merre vessék ki a hálóikat....innen a "látott hal"elnevezés.

Az idén is megrendezték Tihanyban a Gardafesztivált,hogy ne merüljön feledésbe ez a  szép hagyomány.
Igaz,már nem figyelők jeleztek a dombról,hanem radarral tájolták be a halrajokat.
Három sétahajó követte a halászokat,csendes menetben,és így figyelhettük az eseményeket.Siófokról a Szigligettel indultunk..







Gyülekező


Hideg van már a vízen,fűtenek...


Kihajózunk

Kíséret














Siófok Angyala....

Ahogy elhagytuk a kikötőt,kezdett a köd leereszkedni.Mintha egy másik világba ,dimenzióba kerültünk volna...


Bárányok a víz felett.

Füred






Tihany felé


Tihanyban még szálltak fel utasok,és utána két másik hajó társaságában kifutottunk a nyílt vízre,és vártuk a halászokat. A köd egyre sűrűbben ereszkedett a tóra,és fantasztikus fényeket produkált.



Ezüst fény




Egy másik dimenzió,vagy a Bermuda háromszög?


Köröztünk egy ideig csendes üzemmódban,és egyszer csak előbukkantak a kis halászhajók.A Busa,és az Angolna. Egyre kisebb köröket róttak,így húzták össze a narancssárga gömbökkel jelölt kivetett hálót.Amin nagyon meglepődtem,az a zsákmány "kicsinysége" volt,de mint a hajósok elmondták,ez csak bemutató volt.Az igazi halászat közönség nélkül zajlik. 



















A "nagy" zsákmány...

Indulnak vissza a kikötőbe

A kikötés után rezesbanda várt minket a parton. A zsákmányt lovaskocsival felvitték a Bencés Apátsághoz,ahol megáldották az újborral együtt.



A rezesbanda

Borlovag




..és Borlovagnő

A Borlovagrendek zászlaikkal




A ceremónia után elkezdődött a garda sütése. Hagyományosan szőlővenyigéből rakott tűz parazsán,és nyársra húzva ...
Persze sok helyen sütöttek nem hagyományosan is ,olajban...és rotyogott a halászlé ,sült a pecsenye,a kolbász,nehogy éhes maradjon az,aki nem szereti a halat.

Irdalás. Úgy mondták,hetvenkétszer kell egy halat beirdalni,és akkor  már nem lesz  baj.

A nyársalás

Tűzgyújtás

Alakul a parázs

Nyársak a parázs mellé




Ezeket nem tudom kik ették? Kevés is volt,sokáig sült,addig jóllaktunk a sátraknál...

Készül a rétes


A tökös-mákos  nagyon fincsi volt

Miután mindenki evett-ivott,mit szeretett,aztán estig lehetett bóklászni,nézelődni.
Időnként persze berogytunk egy egy fedett meleg helyre kávézni,teázni.Már sötétben caplattunk le a  kikötőbe a hajónkhoz,ami visszahozott Siófokra.
Pár kép még, amit úgy napközben,de főleg a nap krónikáját szerettem volna elmesélni. 


















10 megjegyzés:

  1. Ismerős téma. Mikor az MTI-nél dolgoztam, készítettem egy húszperces filmet a gardahalászatról.
    jó volt végignézni a képeket. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! Akkor még közelebbről láttad mint én...jó lenne megnézni.
      Nagyon élveztem az egészet..

      Törlés
  2. Marcsi ez nagyon jó volt, én még nem is hallottam róla. A képek is tetszenek, főleg a sirályosak, de ezt gondolom sejted. Nagyon jó amikor homályosan látszanak az előtérben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem volt jó a reklámja...igaz itt ütközött a helyi Pálinka és Márton-napi rendezvénnyel.
      A kikötőben volt egy(!) program kiragasztva,hogy indul hajó is...
      Örülök,hogy tetszettek.

      Törlés
  3. Nekem is az első rész tetszik jobban, de érdekes a képriportod is, különösen tetszik a garda-sztori. Én sem hallottam még erről. Életemben egyszer sikerült gardát fognom, na hol? Tihanyban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök,hogy tetszett....majd jövőre megszervezzük a csapatnak,mert jó volt...ok?

      Törlés
  4. Kedves Marcsi,
    Nagyon érdekes volt ez a poszt. Korábban én sem hallottam róla és külön öröm, hogy szervezett formában is megtekinthető. Biztos nagy élmény lehetett :)
    A fotók nagyon látványosak - érdekes én valahogy nagyobbaknak gondoltam ezeket a halászhajókat.
    Üdv Miklós

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Miklós.Nagyobb hajókra számítottam én is.(pedig vannak itt)
      Mivel ez csak hagyományőrző bemutató volt,valószínű ezért ezek...,de jó volt!

      Törlés
  5. Remek, élmény volt veled végig járni!

    VálaszTörlés
  6. Elmeny volt vegignezni. Tanultam is.

    VálaszTörlés